Tuesday 23 November 2010

VH - Gavelfönster

Nu är det inga roliga dagar, bara grått och trist ute. Knappt man vill ge sig ut. Jag gick iaf en runda för att jaga GAVELFÖNSTER till VECKANS HUS hos Hedwig.
Vi bor väster om järnvägen i Lund. Det är super att bo så centralt. Här syns ett hos på andra sidan järnvägen. Det ligger vid Clemenstorget och har flera gavelfönster.
lund_hus_20101123_G9_clemenstorget1
Nu har jag gått över till östra sidan och fotograferar samma hus fast en annan gavel på det. Ovan den västra och nu den södra.
lund_hus_20101123_G9_clemenstorget2
På vägen över Kung Oscars bro fotograferar jag detta husets gavelfönster. Det ligger precis längs med järnvägen. Kallas dessa gavelfönster eller/och takfönster. Nog tror jag det är vindsfönster. I städer är det vanligt att inreda vindarna till nya lägenheter för att finansiera underhåll mm. Ibland byggs även en vindsvåning till ovanpå de ursprungliga våningarna.
lund_hus_20101123_G9_brohus
---
Jag har faktiskt några gavelfönsterbilder till men tycker inte de håller så god fotokvalitet.
lund_hus_20101123_G9_gavelf1
lund_hus_20101123_G9_gavelf2
Detta sista gavelfönster sitter på auktionshuset som ligger precis invid järnvägsövergångsbron vid Clemenstorget.
lund_hus_20101123_G9_gavelf3
Technorati-taggar:

7 comments:

Hedwig said...

Du har rätt, det är inte lätt att fota hus dessa mörka dagar. Du har i alla fall vackra hus i din närhet. De två första fotona visar trots skumrasket hur fina husen är. De kunde verkligen använda teglet som dekorativt element förr.
Dina takfönster hade du gott kunnat spara till senare.
Nästa hus med sitt kraftiga runda hörntorn ser spännande ut - vad har det varit ?
Hur som haver - tack för att du gav dig ut i det dåliga vädret för att fota.

Kvasthilda said...

Jag älskar gamla tegelväggar och variationen i färger och mönstren de skapar.
En del fina fönster insprängda i min favvoväggar :-)

Anonymous said...

Så fina gamla hus med fina fönster på dina bilder. Tänk vad mycket jobb det lades ner förr.

Rantamor said...

Oj va många gavelfönster du hade hittat.
Det är ju inget vidare väderförhållanden och ljus att fota i just nu.
Brukar inte vara med i denna utmaning men idag kunde jag inte låta bli.

Ha d gott.

Mona said...

Inte lätt att fota denna årstid. Fina gamla hus du fångat i alla fall.

Pysselfarmor said...

Nä det är inte roligt väder nu att fotografera i eller rättare sagt för mig då som jobbar heltid - jag hinner inte ut på ljusa delen av dagen.

Men du har lyckats fånga många vackra gavelfönster....snyggt!

Anni said...

Man får passa på att rikta kameran uppåt när det inte snöar och det samtidigt är tillräckligt ljust - och hur ofta är det så?
Men dina hus är så vansinnigt vackra, så då får man göra avkall på fotokvaliteten!
Snygga fönster!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...