Thursday 6 January 2011

Veckans Hus–Stationshus

Jo minsann Hedwig! Jag hade en bild på Lunds stationshus. Det är den stora ljusa byggnaden. Det snöade i Lund denna eftermiddag vid 17-tiden i början på december i fjol.

hus_20101202_station

Wikipedia om Lunds Centralstation

Stationshuset uppfördes på 1850-talet efter ritningar av en okänd dansk arkitekt (möjligen Carl Ferdinand Rasmussen). Stationen blev inte klar till invigningen av järnvägen mot Malmö 1856, utan stod klar först 1858 i samband med förlängningen av Södra stambanan norrut. 18721875 påbyggdes flyglar efter Adolf Wilhelm Edelsvärds ritningar och 19231926 gjordes ytterligare utbyggnader av Folke Zettervalls hand. Stationshuset är byggnadsminnesförklarat sedan 1972; den förvaltas sedan 2001 av Jernhusen.

Fler STATIONSHUS finns i VECKANS HUS.

5 comments:

Hedwig said...

Tack !
Ännu ett av Edelsvärds verk, han hade ju ritat 127 stationer tror jag det var.
Det var inte lite snö ni hade och mer har ni säkert fått nu. Är det inte ganska ovanligt där nere ?

Mona said...

Ett riktigt julkortsmotiv. Edelsvärd verkar ha haft sitt finger med i många stationer. Ser ut som en ljus och vacker stationsbyggnad.

Pysselfarmor said...

Jag kom så sent in med mitt inlägg på stationshus så nu far jag runt som en "skållad råtta" ;-)

väldans vad det snöade hos dig knappt man ser stationshuset men det verkar vackert.

Elisabeth said...

Stilen på Edelsvärds hus går igen. Fin stämningsfull bild.

Anni said...

Vilken rolig bild, det är en sådan där som får mig att fundera över vad det är du "egentligen" fotograferat... för det var väl inte stationshuset... snön?... stämningen?... cyklarna?... muren?... miljön?...
Spännande! Och ett stationshus fanns där som sagt - ibland får man leta bland bilderna när man ska ha tag i Hedwigs teman!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...