Tuesday 8 March 2011

Ankarjärn

Veckans Hus 

Enligt Wikipedia: Ankarslut eller ankarjärnslut, är den byggnadsdel som förankrar järnet i murverket och därigenom tar upp och fördelar dragkrafterna från ankarjärnet. På äldre byggnader är ankarsluten ofta synliga och därför dekorativt utformade. Ibland har ankarsluten formats som bokstäver eller årtal. Av utformningen kan man åldersbestämma en byggnad.”

Hedwig nämnde ju Gamla sta’n så då åkte jag dit så klart! Vad gör man inte för Veckans hus ;)
Passade ju bra att maken skulle föreläsa vid en stor konferens måndag förmiddag. Då sprang Milton, kameran och jag runt i Gamla sta’n.

Dessa husen tyckte jag var väldigt fint ankarjärnsdekorerade.

Huset ovan har en katt över gatuskylten. Varför?
Det fanns fler hus med samma katt.

Denna röda färg gillar jag skarpt (ovan).

Vilken vacker gammal träportal tyckte jag samt lite kul med Foto-Film-dörren.

Vi fortsatte norrut och jag sitter just nu på Walles i Bruksvallarna.

6 comments:

Hedwig said...

Visst är det fint i Gamla stan, jag har fotat där flera gånger när jag varit uppe i stan. Det var väl ganska bra att fota nu, få turister i vägen, eller ? Katterna har jag inte sett, men hör de kanske till någon sorts stadsvandring? Du hittade i alla fall en massa olika ankarslut. Nu när du fått syn på dem här - kolla om det finns såna i Budapest också.
Tack för dina foton.

Leena said...

Gamla stan är fint! Har mest varit där på somrarna och då är det ju så mycket folk där. Dina ankarslut och hus var jättefina, gillar speciellt den sista bilden med portalen. Härliga färger ihop med grannhusets röda.

Mona said...

Här kryllar det verkligen av ankarslut. Jag älskar Gamla stan med alla vackra hus.

Anni said...

Vad roligt att du hade tid att gå runt och fotografera där! Jag tog två Gamla Stan-bilder från arkivet, så vi fick visst med samma hus!

Mycket fin samling ankarslut du fått ihop, snygga bilder!

Nog skulle man lätt kunna tillbringa en dag eller två i gamla Stan och bara fotografera...

Emma said...

Katten är gatukonst!
http://www.gatukonst.se/2010/04/28/lissis-katter-i-media/

När det gäller ankarsluten och gamla stan instämmer jag med övriga :)

Camilla (Rantis) said...

Härlig samling av ankarslut du har fotat....
Själv fick jag leta lite i mitt arkiv för att hitta några och insåg att jag nog aldrig riktigt har "upptäckt" ankarsluten....
men nu vet jag ju vad jag ska fokusera mitt objektiv på nästa gång jag fotar hus!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...