Friday 4 March 2011

Ruszwurm

Veckans Hus 

Jag ville ju få med det gamla caféet RUSZWURM uppe på Buda höjden. Det är det äldsta i Budapest – öppnade 1827 och den ursprungliga trädisken finns kvar. Drottning Elisabeth skickade efter sina kakor härifrån.


Det är väldigt litet men mycket mysigt.

Numera kulturminnesmärkt. Det ligger ju dessutom i ett världsarvsområde.

Det finns träpanel på väggarna med tygklädsel som synes ovan.

Här satt jag och fikade idag. Tyvärr hade jag teleobjektivet så bilderna blir därefter i detta trånga utrymme. Det var dessutom fullsmockat med folk som det brukar vara.

Jag fotograferade över folks huvuden. Toppen på kakelugnen.

Lite olika detaljer …

Ena halvan med godsaker.

Jag tog en kopp hemlagad choklad och min favoritbulle som jag glömt vad den heter.

Här syns inredningen utan turister. Jag satt vid bordet längst in till vänster vid fönstret.

3 comments:

Hedwig said...

Läckert, men du vad står på skylten på ytterdörren. Får man fota där inne ?
Vilka härliga detaljer att studera.
Kul
Tack för ditt engagamenag

Leena said...

Det ser nästan ut som att sitta i någons vardagsrum. Jättemysigt. Undrar också över skylten - är det fotoförbud eller är det kameraövervakning?

Mona said...

Vilket fint gammal café. Tygklädseln på väggarna är jättevacker.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...