Sunday 31 July 2011

FOTO dagbok - Happy days

FOTO dagbok 

Gissa om jag var lycklig när den tistelfyllda ängen i min omedelbara närhet var fylld med fjärilar. Jag brukar ta en sväng dit när Milton rastas. T.o.m. Blåvingar – jag traskar dit flera gånger varje dag sedan den 29-e.

butterfly_20110730_brown1

Jag gillar ju detaljer så därför brukar jag ofta ta ett utsnitt innan bilderna skalas ned. Raw-bilden är alltid 4000px men det är ju för stort för webben så jag brukar publicera i 1200px eller ibland 1500px. Utsnitten får samma filnamn som bilden med tillägget “a”.

butterfly_20110730_brown1a

Gillar färgstämningen i bilderna ovan.

butterfly_20110730_brown2

Tycker fjärilen har placerat sig så läckert här. Skärpan är ju inte perfekt men so what!

butterfly_20110730_brown2a

butterfly_20110730_vit

Åh här gillar jag verkligen färgerna också. Bilden ger lite känsla av otillgänglighet och det passar ju bra på fjärilar, eller hur? Skärpan blev bra trots otillgängligheten – se bara utsnittet nedan.

butterfly_20110730_vit1a

butterfly_20110730_brown3

En liknande bild som denna fick bli symbol för “äng” i mina 365-bilder. En äng ur markperspektiv. Här älskar jag färgerna hos fjärilen och klöverblomman tillsammans – de förhöjer varandra, tycker jag.

butterfly_20110730_brown3a

Jag är en “känslomänniska” så jag upplever bilder känslomässigt mer än tekniskt. Ibland vet jag inte alls varför en bild griper tag i mig starkt men jag njuter av den känslan och det ögonblicket.

butterfly_20110730_bye

Nu ska jag iväg till min tisteläng och idag får macrot följa med. Bilderna ovan är tagna med teleobjektivet för det är lättare att jobba med.

Ps. I morgon är det dags att länka upp igen i FOTO dagbok. En utmaning med bild och känsla. Välkomna!

5 comments:

Anonymous said...

Fantastiskt vackra bilder. Det är inte så mycket fjärilar i år som förut, läste jag i dagstidningen.

Lisa Gordon said...

These are such wonderful macros Birgitta!
Happy Sunday to you!

anemonen said...

Ja nu tycker jag att fjärilarna börjar komma. Sorgmanteln har jag i trädgården och den äter av äpplena. Trevlig läsning och jag skall se om jag kan knåpa ihop något till dagboken i helgen.

anemonen said...

Mitt kåseri i dagboken är klart. Gör jag rätt vid länkning?

Bildgatan said...

Du har fått till verkligen fina detaljer i dina bilder och precisi som du gillar jag detaljer och det där nära även om jag försöker att fota mycket ur olika perspektiv.

Jag ler eftersom jag också oftast sparar ner bilderna med ett a efteråt medan jag bearbetar, även x hänger med och ibland blir det många a beroende på vad jag gör och hur mycket jag gör med bilden även om jag har de olika lagren kvar. Jag har 1020 som standard och 72 dpi när jag sparar ner mina bilder för nätet.

Jag har inte jobbat så mycket med att beskära eftersom jag försöker tänka hur jag vill ha fotot när jag fotar men ibland behövs det och vid sådana här tillfällen är det helt perfekt samt när jag vill ha ett annat format. I min lilla kamera kan jag ändra formatet ganska mycket redan vid fotograferingen det går det inte med systemkameran, inte vad jag vet.

När du gör beskärningen så har du en hel del perfekta tavlor/kort, inte lika stora i utskrift men kan verkligen bli läckert.

Funderar på det här med fotodagboken som handlar om text och det vore intressant om vi kunde "prata" mer om tankarna kring bild och fotograferande känner att vi har svårt att släppa tanken fototema, även jag.

Ser att du har något på FB, kanske har jag gillat vet inte men ska kolla.

Tror att vi som fotar mycket natur och nära har både färg och känslor inom oss - vi ser något och vill gärna förmedla det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...