Friday 9 September 2011

Relax’n sound

MusikOFotoAutomaten 

Relax-musik – då tänkte jag på musik jag hörde en gång för länge sedan som skulle vara inspelad i en pyramid. Mycket vackert var det men tyvärr hittar jag den inte.

Bjuder därför på den här vackert gjorda videon med helt underbara porträtt av människor. Sådant njuter jag av.

Tjajkovskij började jag gilla när jag gick min lärarutbildning. Vi var ju tvungna att lära oss lite inom det klassiska området också på den tiden. Då hade vi även lämplighetsprov med tester i flera dagar för att komma in på lärarhögskolan – annat än idag minsann!

Pianokonsert nr 1 är en favorit.

Den är helt underbar och så fylld av känslor – love it!

Denna kommer ni säkert ihåg – njutbar pianomusik.

Tala om “instrumentalister” – de kan sina instrument – helt klart! Dire Straits!

Jag gillar många olika typer av musik – men det måste vara någon form av musikalisk känsla och “dragningar” i musiken – då faller jag pladask :)

Why worry

Hoppas ni hade en njutbar stund hos mig. Vi har haft en avkopplande mycket njutningsfylld dag på vinfestivalen på slottsområdet idag. Inträdet inkluderade en liten tygväska med vinglas. Sedan fick man köpa “biljetter” á 100 huf/st eller 1000 huf/st. Vi köpte både och för säkerhets skull.

event_20110909_winefestival11

Sedan går man runt till alla vinproducenterna och kollar – väljer noga var man vill smaka. 1 dl kostar mellan 300-500 huf. (30 huf är ca 1 kr)

event_20110909_winefestival1

Här gottar vi oss i olika delikatesser. Korven blev min favorit och Kärasten fastnade för den rökta skinkan. Milton fick svålarna och den kokta skinkan slank ned också.

event_20110909_winefestival2south

Nu är vi på hemväg nerför sluttningarna. Överst visar Elisabetbron söderut på Donau. Nedan visar Kedjebron som vi snart ska traska över samt parlamentetoch katedralen.

event_20110909_winefestival3north

Man tycker nästan man befinner sig i en sagovärld. De är väldigt duktiga på ljussättning här. Byggnaderna framträder så mäktiga.

Ikväll är jag faktiskt riktigt trött – en härlig dag har det varit. I Rött hjärta Budapest!

5 comments:

Pialotta said...

Din etta här .. så lovely :) Daire Straits.. Mark Knoppfler har jag alltid gillat.. hans sound går inte av för hackor.. dina två låtar med dom har jag kört slut på här hemma :) Klassisk musik gillar jag däremot inte.. Sorry.. bara några enstaka då..
Jag ser fortfarande både hos dig o andra reklamrutan på videona som jag måste klicka ner.. ???

Monica o Jacob said...

Ljuv musik och god mat, kan det bli bättre.
Ha en skön helg;-))))

Mia said...

Klassiskt kan vara alldeles underbart att lyssna till, och nu kom jag förstås på ytterligare musik jag kunde lagt in, men, men....
http://www.youtube.com/watch?v=-EQ6eHeBrhM
Vilken otroligt vacker stad du bor i! Självklart att du älskar den *L*

Lena said...

Mycket bra musikval...tycker mycket om alla, men skall jag välja några favoriter så blir det nog Tjajkovskijs pianokonsert och Richard Clayderman...två helt underbara kompositioner.

Erik "Semlan" said...

Du bjuder på fin musik och härliga foton. Indianmusik kan säkert fungera bra som avslappningsmusik.
Dire Straits gillar jag sedan första skivan med "Sultans of Swing" kom. Låter som en härlig, smakrik provning där inne på slottsområdet. Härligt att kunna hitta lite nya viner kanske?
Tallriken med delikatesser ser fin ut. :-)
Vackra vyer över Budapest på kvällen.
Härligt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...