Sunday 21 November 2010

Fototriss–Min Skåne resa

Det är tävling hos Helena på FOTOTRISS denna veckan och vi kan vinna presentkort från Solresor. Jag väljer att resa till UAE och Dubai. Detta för att jag länge önskat återvända till denna plats där vi bodde hela familjen i början av 80-talet. Det skulle vara så spännande att få återse lokala vänner som vi hade från alla emiraten. Vi bodde först i Abu Dhabi och sedan i Dubai. Vår sponsor då var Chefen för the Presidential Court och Religions- och skolministern med familj var bland våra kära vänner. Han är anledningen till att vår yngsta heter Amira.
Då bodde vi på 26-e våningen i ett lägenhetshotell Galadari Galleria som hörde till Hyatt Regency. Det fanns pool på taket på 30-e våningen. Redan då fanns det spektakulära byggnader för sin tid med roterande restauranger högt upp med utsikt.
Väl i Dubai skulle vi genast uppsöka Biluthyrningsfirman Bin Saifan. Foad som ägde den har en bror Josef med fru Josefin som tillhörde våra allra bästa vänner. Vi lämnade kvar vår vita Impala med ljusblå skinnklädsel i Foads och Josefs vård.
På den tiden kommunicerade vi med telex och dyra telefonsamtal. Nu är allting lättare.
Men RESAN idag företogs i Skåne. Jag var sugen på en Slottsresa och vi satte av till Marsvinsholm men först skulle jag fotografera Byggnadsminnen  och det passar utmärkt att visa Lunds gamla Observatorium i Stadsparken – med tanke på vädret denna dag ha ha.Som ni ser var det klart väder i Lund.

Man kan undra var i världen man befinner sig när det ser ut så här. Jo på vägen mot Veberöd. Jag rullade ner rutan och fotograferade på resande fot.

Det blev ju bara dimmigare och dimmigare så jag började längta hem igen. Passade på att ta denna bilden likaså i farten men genom rutan. Snart tillbaka i Lund nu …

---
Ps. Det blev några foton på Marsvinsholm också.

18 comments:

Anonymous said...

Läckert! Den sista bilden är cool!

Anneli - A'la Foto said...

Sista bilden är riktigt läckert fångad!

ha en fin söndag!

Sandbergs Fotoblogg said...

Vilken fart det var i sista bilden!

Ax said...

Sverige är långt just nu kan jag se:),inte snö därnere. fina bilder och den sista är min favorit.

Ha det bra!

AX

cat said...

En fin triss! Jag gillar verkligen den sista bilden, den är cool!

Tina said...

Fina bilder. Den sista känner man farten i resan :)

Pumita said...

Min första tanke på "en resa" var just "vägen" och den har du fotat galant i din sista bild. Superfint!

Pierre said...

Fin triss och jag gillar fartkänslan i den sista bilden.

BP said...

Kul med din berättelse om Dubai. Vi var där 1994 och känner igen dina fakta. Skulle verkligen vara kul att återvända. Ditt triss är riktigt bra, och den sista bilden är en höjdare:-)

Lena/isklockan said...

Underbara bilder och en härlig berättelse från Dubai. Lena/isis

Marie said...

Fin triss Birgitta.

Anni said...

tänk att få läsa om så spännande platser och få se novembersverige...

men bilderna är ju fina - och sanningsenliga - det ser ut så här, bara att gilla läget ;-)

@Receptomaten said...

Motorvägen är helt strålande!
Så många gånger man försökt ta någorlunda bilder ut ur bilrutan..

Trevlig söndag!

Christina, Sweden said...

grå höst och dimma blir till vackra bilder och den "fartiga" sista är toppen. Ser att du skriver om samma område som jag skulle vilja besöka någon gång

Christina

mitt inlägg ligger på min svenskspråkiga blogg

Pialotta said...

Härligt Chip.. så du har bytt blogg nu.. så bra för den andre var rent hopplös nu, då det gällde att kommentera:(
ha, ha Veberöd, det känner jag igen.. men vädret inget vidare.. vi for iväg till Ikea i Älmhult och det regnade hela vägen hem och åter.. riktigt tradigt väder.. Dubai du.. säkert kalas:)

Barnens Hjältar said...

Fina bilder!
Lycka till!

Misswhatsit said...

Vackra bilder från din resa! Sista fotot är verkligen coolt.:)
Ha det gott!

Anonymous said...

Undrar var Marsvinsholm ligger? Har inte sett den, Brukar annars titta på slott och herresäten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...