Saturday 20 November 2010

Veckans hus–Byggnadsminne

Det finns en lång lista med byggnadsminnen i Lund. Jag skulle behöva mer tid för detta inlägg. Jag tar ett par av mina bilder som tidigare publicerats. Dels på Observatoriet i Stadsparken …

… och dels till Universitetet i höstskrud …

---
Jag skulle velat hitta min bild på Katedralskolan som är NORDENS ÄLDSTA LÄROSÄTE … från 1000-talet.
Nu har jag precis fotograferat Katedralskolan och kan visa hur det ser ut där nu.
Min svärmor arbetade som skolsköterska där innan hon började jobba på Spyken.

Här ser man porten ut mot gatan.

Den äldre delen syns här.

Detta är ett område jag ska dyka djupare ner i. Tack för tipset Hedwig!

4 comments:

B i r g i t t a said...

Testar om det fungerar :)

Pysselfarmor said...

Jo jag försökte kommentera flera gånger hos dig men ack och ve...

men nu funkar det

ville byggnadsminnen du fotograferat...och jag har fått se flera för mig okända sådana - tack.

Mona said...

Vilka fina och speciella byggnader.
Jag tycker det är väldigt intressant med byggnadsminnen. Universitetet är ju pampigt som ett palats!

Hedwig said...

Ja du, i Lund finns flera byggnadsminnen värda att studera närmare. Historien är ju rik där nere, efter tiden som danskt och allt annat, lärosäte osv.
Kul att kunna så ett frö till vidare studier - en av tankarna bakom Veckans hus.
Observatoriet ser ju väldigt engelskt ut, har ju sett flera foton i samma stil tidigare. Men det är ju Lund.
Jag har aldrig varit i ett observatorium, skulle verkligen vara intressant att någon gång få studera stjärnhimlen därifrån. Liksom att komma upp till Esrange för att få se arbetet och norrsken där uppe i norr.
hoppas ordningen snart är återställd i datorn.
Kram / Hedwig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...