Friday 8 April 2011

Stenbit–Sjurygg

 

Vilken fuling! Ha ha ….

Första gången jag handlat en sådan fisk.

Letade recept på webben och hittade ett som jag ska utgå ifrån. Jag följer aldrig till punkt och prickar. Gillar inte mallar utan vill alltid gå min egen väg.

Här syns några av ryggarna som gör att den också heter Sjurygg.

Recept på Stenbit – Sjurygg.

INGREDIENSER

2 st stenbit  ca. 1 kg styck

Sås:

1 msk smör

2 st finhackade schalottenlökar

2-3 finhackade sardeller

1 stenbitslever

2 sugkoppar

2 dl torr vermouth

1 ½ dl vispgrädde

1/3 krm cajennpeppar

Till fiskkoket:

1 liter vatten

2 msk salt

KOKT STENBIT MED SÅS PÅ VERMOUTH

Skär först av den tjocka ryggkammen från huvudet och bakåt. Skär inte för djupt utan precis så att köttet syns.

Skär lite i kanten och lossa sedan skinnet med fingrarna.

Skär av huvudet men var försiktig så att levern inte trasas sönder.

Lyft upp fisken ur skinnet och skär loss det med kniv. Skär av stjärtfenan.

Skär loss sugkoppen och ta tillvara levern och mjölken om den finns.

Vill ni inte göra detta själva så säg till er fiskhandlare att hjälpa er.

Hetta upp smör i en kastrull och fräs lök utan att den får färg, ca 1 min.

Blanda ner finhackade sardeller samt stenbitslevern och sugkopparna och stek ytterligare ca 1 min.

Häll på vermouth och grädde och koka ca 5 min.

Ställ såsen åt sidan medan fisken kokas.

Koka upp vatten och salt och lägg i fiskarna att sjuda ca 25 min.

Ta upp dem med hålslev och rensa dem försiktigt.

Sila såsen genom en finmaskig sil och pressa ut så mycket som möjligt med en sked. Värm såsen och smaka av med lite peppar och salt om det behövs.

Stek lever och mjölke i en stekpanna med smör på medelvärme i ca 5 min.

Från Fiskexporten i Varberg.

Nu kan jag berätta att min version blev jättegod! Min Käraste gillade den skarpt Rött hjärta.

Den tog längre tid än jag trodde i ugnen. Det blev rikligt med spad. Mina kryddor: Himalaya salt, örtsalt, citronpeppar, ingefära samt riktigt smör.

När fisken var klar plockade jag ur det vita köttet och lade det i det silade spadet. Levern och mjölken lades i särskild skål att avnjutas för sig.

Mandelpotatis till.

Det var GOTT!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...