Tuesday 25 October 2011

FOTO dagbok

FOTO dagbok 

sepia_20111025_lindarMilton

Sorgligt nog har jag de senaste dagarna varit lite oinspirerad i mitt bildarbete. Det tar på krafterna när något inte fungerar. Massor med timmar har jag lagt ned på att försöka uppdatera CS4 till CS5 och det bara går inte! Trist! Får support från Adobe men inga tips ger resultat.

FOTO rundor tar jag i alla fall. Senaste gav 57 bilder men flera ligger i papperskorgen.

Bilden nedan är ett utsnitt ur bilden ovan. Del och helhet – vilket är lite av en signum för mig. Uppfattar jag en helhet vill jag också se delarna/detaljerna. Upplever jag detaljer vilja jag se helheten de finns i också. Det blir som ständiga resor mellan detaljer och helhet tur och retur …

Milton är en detalj i denna bilden men det stannade inte där för jag drogs in under lindarna till skuggan som löven skapade mot stammen och fortsatte att fotografera.

sepia_20111025_milton

Just nu fotograferar jag i .jpg och inte i raw. Jag ville skapa den där romantiska mjuka suddigheten på bilden som är så lätt i raw. Hittade då “Ytoskärpa” under Oskärpa och drog lite i spakarna tills jag blev nöjd.

När jag ser bilden i datorn önskar jag att jag ställt mig så att min skugga hade lett rakt in mellan lindarna. Jag riktade bilden efter skuggan i datorn. Undrar om det blev bättre?

sepia_20111025_lindarMiltonOrginal
Originalbilden – direkt ut ur kameran.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...