Tuesday, 11 December 2012

Överskattad Underskattad

Onsdagstema #139

bw_20121209_iPad

Somliga tycker nog att iPaden är överskattad och andra att den är underskattad. Själv är jag oroad över att vissa skolor inte inser att de måste hänga med i tiden för elevernas skull. Det finns så många bra pedagogiska program som barnen tycker är roliga. Skolan måste ligga i framkanten och inte minst när det gäller tekniken ge ALLA möjlighet att komma i kontakt med den. Särskilt för barn som inte har tekniken hemma.
Vissa skolor inser och andra inte – tyvärr!

Själv tycker jag iPaden är underskattad som pedagogiskt hjälpmedel.



9 comments:

BP said...

1 000 tack för din kommentar! Kul! Det var ju ett tag sedan.
Håller med dina tankar om iPaden i skolor.
Kan berätta om min kollega som har en 7-åring i första klass. Alla elever i den klassen får en iPad. Skolans idé är att ungarna inte ska lära sig skriva "på riktigt" utan lära sig läsa och skriva via iPad.
Ja - vad ska man tro... Har ingen aning...

Anita - Malta said...

iPad ?? Ehh.. Nä.. självklart måste skolorna hänga med i tidens utveckling. Men... eleverna måste väl ändå också lära sig hur det fungerar UTAN tekniken. Det ÄR sårbart och får inte ses som en självklarhet. Känns ganska bra att ha varit med före iPad och alla tekniska finesser och se hur det är idag.

Pumita said...

Det finns för- och nackdelar med det här. Visst måste ungarna hänga med men frågan är om vi inte sätter för stort värde på tekniken. Det finns så mycket annat som får stryka på foten. Svår fråga!

Anneli - A'la Foto said...

Jag håller med både Pumita och Anita...Jag blir skrämd av det BP skriver! Och jag tror att det är sant! Likaväl som det är sant att använder man miniräknaren hela tiden lär man sig inte räkna...

Jag säger som Anita...jag är glad att jag var före tekniktiden för jag tror att barnen idag inte lär sig hälften av det de borde och när tekniken stannar kommer de inte klara sig! Tyvärr!!
Men jag vet också att det kan vara ett bra hjälpmedel för vissa men generellt...nä!

Ha en skön onsdag!

Eva Trillian said...

Håller med Anita - Malta. Vi måste ju lära ut en grund att stå på innan tekniken kan bli det verktyget som för de kunskaperna till ett annat plan ... Många ungdomar kan ju knappt stava idag men ser det inte själva som ett problem, för det finns ju rättstavningsprogram?
Tveksam till allt för mycket teknik i grundskolan. Gammaldax?

Hanna said...

Ja det finns både för- och nackdelar med den nya tekniken. Man får bestämma vad som väger tyngst.

Nett said...

Visst är det så, själv äger jag ingen men vi har flera på jobbet för våra patienter.

llh said...

Vilken stor fråga. Som alltid gäller det väl att balansera förnuftigt mellan modernitet och tradition. För övrigt är Anita klok som vanligt, teknik är knappast hela svaret.

Marit Johansson said...

Ja det är viktigt att alla barn får lära sig hantera den nya tekniken, inte alla som har tillgång till allt hemma!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...