Sunday 23 January 2011

Veckans Hus

Moderna fasader ska det vara i veckan hos Hedwig och VECKANS HUS 

Mitt ibland de vackra gamla husen reser sig här och där spegelfasader. Det verkar som om just spegelfasader är lite populärt i Budapest just nu.

Detta böjda hus har jag undrat över väldigt mycket. Jag har ägnat ganska mycket tid att surfa runt för att försöka få info om det men inte lyckats. Jag tror att det kan tillhöra Corvinius Universitet och det närmaste jag kommit är Corvinius Apotek. Jag får fortsätta utforska …

Här har jag fotograferat från Frihetsbron på väg till Buda sidan.

Nu har vi kommit över till Buda.

Här står jag med ett annat universitet i ryggen och zoomar in byggnaden. Visst ser den lite häftig ut? Som en upp och nedvänd båt …

En riktigt spännande modern fasad verkar det vara. Nästa besök i Budapest ska jag promenera till detta hus och kolla det närmare.

8 comments:

Marie said...

Jag älskar dessa glasfasader och de underbara speglingar de ger. Du har fångat det så perfekt.

Leif Hagen said...

Hej Birgitta - jag tyker mycket om "veckans hus" - bra foto! Tack sa mycket att du folja my EAGAN dagliga foto blogg
halsningar fran Minnesota

Hdwig said...

Den 'upp-o-nervända båten' ser verkligen spännande ut. Den ser ut att vara nertryckt mellan de gamla husen och det ser väldigt konstigt ut på håll. Hur upplever man det på nära håll ?
Jag är lite tveksam till en del glas/stål-påbyggnader på gamla hus. Ibland blir det bra, ibland bara konstigt.
Skall man hålla stilen inom ett kvarter eller skall man bryta. Tur att jag inte är arkitekt och har ansvar för sådant.

Camilla (Rantis) said...

ja de ser lite konstigt ut ned glasfasader emellan de gamla husen...
Jag gillar det gamla bäst!
...fast i ett modernt område är det ju snyggt med glasfasader!

Elisabeth said...

Kul att du fått in ett gammalt hus i speglingen. Tycker nog bäst om orginalen. Däremot gillar jag det böljande huset, även om det bryter sig in bland äldre hus. Ha dé!

Leena said...

Spegelhuset är häftigt, och fotot fint med det gamla huset som speglar sig i det nya.

Såg ett program i Travel Chanel igår om Budapest, då tänkte jag på ditt böljande hus och hoppades att det skulle visas. Men icke.

Mona said...

Spegelhuset är väl i och för sig häftigt, men jag tycker nog inte att det passar in i den gamla bebyggelsen.

"Den upp-o-nervända båten" tycker jag däremot ser mycket spännande ut. Sån arkitektur gillar jag. Sen är det ju en annan sak om det passar in i omgivningen...

Anni said...

Tänk att jag tycker precis som Mona - gillar inte glasfasaden, men däremot båten. Den är kreativ och spännande - glasfasaden lever på andras skönhet...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...